Logo SIPK

Association of Polish Engineers in Canada

Association des Ingénieurs Polonais au Canada

Stowarzyszenie Inżynierów Polskich w Kanadzie
Founded in 1941, Incorporated in 1944, Registered non-profit organization.

Mississauga Branch / Oddział Mississauga

Żaglówką po jeziorze Ontario

29 sierpnia spotkaliśmy sie na rejsie żeglarskim po jeziorze Ontario na zaproszenie kol. Wacka Jabłońskiego. Żeglarstwo, to wspaniała rekreacja i hobby, a dla żeglarzy to pasja i wyzwanie zmierzenia sie z naturą i żywiołem. Żeglarze to osobne środowisko – związana z dużym zasobem wiedzy technicznej – budowy statku, szkutnictwa, trudnej sztuki nawigacji , przepisami, prawem morskim, szkoleniem; żeglarz operuje specyficznym terminologią i żargonem. Wśród członków SIP mamy absolwentów Politechniki Gdańskiej – w przeszłości związanych z przemysłem stoczniowym w Polsce, a także sterników morskich.

Rejs po jeziorze Ontario to wspaniałe wydarzenie. Dla wielu była to rzadka okazja obejrzenia Downtown Toronto z drugiej strony – od strony jeziora; opłyneliśmy Toronto Istand – miejski park rekreacyjny; z perspektywy widzieliśmy unikalne lotnisko na wyspie - niemal w centrum wielkiego miasta; przepływaliśmy obok zacumowanych w porcie wielkich statków oceanicznych. Uczestnicy mogli sobie zrobić pamiątkowe zdjęcia na tle CN Tower i wieżowców w Toronto – z dalszej perspektywy.

Tym razem – w niedzielę pogoda dopisała – Słoneczny dzień, silny wiatr, mała fala, - a wokół aglomeracji Toronto same burze i deszcze – widocznie fortuna odważnym sprzyja.

W tym dniu żeglował również Janusz Kokoszka z synem Danielem – nie zdążyli dopłynąć z mariny na Scarborough (Ash Bridge YC); do LSYC (Lake Shore YC - marina Wacka). W połowie drogi musieli schronić się przed nadciągającą burzą w najbliższej marinie (National YC).

Mieliśmy okazję spotkać i poznać ciekawych ludzi.

Witek Kubara – zaczynał w AZS Wrocław, uczestniczył w rejsach po Bałtyku, brał udział w mistrzostwach Polski - był w załodze Poznania, która zdobyła 1 mjesce. W Kanadzie w polonijnych klubach Biały Żagiel i Yacht Klub Polski -Toronto- współorganizator regat o puchar Niepodległej (inicjatywa Białego żagla i Konsulatu), pikników żeglarskich Yacht Klub Polski -Toronto- marzy o zorganizowaniu rajdu żeglarskiego ku pamięci "Błękitnej Armii" do Niagara on the Lake.

Krzysiek Dzikowski był członkiem kadry narodowej w klasie Finn - chyba w środowisku polonijny dysponuje największą wiedzą w zakresie teorii żeglowania i metodyki treningu dla żeglarzy regatowych. Był wydawcą pism polonijnych. Obecnie prowadzi szkolenia komputerowe oraz międzynarodową szkołę komputerową. Konsultant organizacji rządowych.

Wacek Jabłoński i Adam od lat są zainteresowani turystyką żeglarską, zarazili się pasją żeglarską, a w wyniku znajomości z Witkiem i Krzysztofem i stworzyli z nimi i z Jarkiem Załęskim załogę. Regaty w LSYC (Lake Shore YC) - 2019 najlepszą załogę regatową Klubu, a w Hamilton Royal Yacht Club - 2018 wygrane regaty o Puchar Indyka, i w 2019 zdobywcy Pucharu Ambasadora.

Drugim jachtem i „wilkami morskimi” sterowała i dowodziła Renatka Lach.

Renatka Lach jest od szeregu lat w klubie Biały Żagiel, uczestniczka niezliczonych imprez i regat żeglarskich, jachtowy sternik.

Wszyscy uczestnicy naszego "rejsu" mieli bardzo udany wypoczynek i pełen atrakcji dzień i – nauczyliśmy się dużo. Wielkie podziękowanie – dla Wacka, Adama, Krzysztofa i Witka za zorganizowanie tak wspaniałego i atrakcyjnego dla wszyskich dnia.

Sławek Basiukiewicz

Zdjęcia: Hieronim Teresiński, Renata Lach

Wyruszamy

Zawieszany flagę

Żeby druga łódka nas widziała

Znaleźliśmy się

Płyniemy razem

Na razie na jednym żaglu

Niewielkie fale, trochę wieje

Mijamy Toronto Island

Okrążamy wyspę

Wszyscy zadowoleni

Wchodzimy do kanału na wyspie

Będziemy cumować na ścianie

Piknik na wyspie

Mijamy innych piratów

Wracamy

Mijamy lotnisko na wyspie

Znowu płyniemy razem

Teraz pod fale

Wchodzimy do mariny, z tej chmury będzie burza